heinenkarin.reismee.nl

big big city ( ow what a pity)

Moskow, 15 miljoen inwoners, en eigenlijk alles wat we willen doen en zien kunnen we rustig heenlopen, ofwel zo groot is alles ook weer niet helemaal. Het eerste wat opvalt zijn de ronduit extravagante prijzen voor alles, koffie voor 4 euro, biertje voor 6 euro, entreegelden tot 20 euro pp voor simpele dingen, maar voor de metro dan weer voor 75 cent onbeperkt rondcrossen. Typisch dat onze chauffeuze van het station irina, en onze gids voor de dag elena ook echt zo heten als dat je bij russische dames zou verwachten. Eigenlijk is rondreizen met gidsen muf, omdat je een beetje blind van hot naar her gezeuld wordt, maar het mooie van gidsen is dat je een beetje een kijkje in het leven krijgt van bewoners. Elena heeft namelijk de communistische tijd meegemaakt incl KGB die je de hele dag overal afluisterde en het dagenlang in de rij staan voor eten en kleding. Ofwel, zulke dingen zijn een stuk boeiender dan hoe lang lenin al in zn mausoleum ligt te slapen. Hoewel lenin en zn mattie stalin wel goede smaak hadden voor metrostations in te richten, maar verder deden ze niet veel tofs. Opvallend maar begrijpelijk hier is dus dat oude mensen een beetje nukkig kijken( maar mensen staan hier we'll voor ze op in de bus enzo), en de jonge mensen een stuk vrolijker zijn. Ook eten de russen hier wel zn bord gewoon leeg in tegenstelling tot de gemiddelde all-in vreetschuur. Ook hebben ze hier prachtige en schone parken ( het kremlin blijkt hier heel logisch op donderdag dicht te zijn), waar we heerlijk in rondloungen. Parken met free wifi voor het hele park voor iedereen, mooi houten hangplaatsen aan het water waar gewoon stroompunten zijn om effe rustig je laptoppie ofzo in te pluggen. Regel dat maar eens in nederland VVD en PvdA!!!

arno en tjallie

Wat een belevenissen.Geweldig.Ga door met genieten

Tiara Tours